Projekter og vidensudvikling
Projekt Sammen om punktskrift
Synscenter Refsnæs og DTHS, Danske Tale-, Høre- og Synsinstitutioner har i januar 2024 igangsat projektet "Sammen om Punktskrift".
Synscenter Refsnæs er bevilget puljemidler fra Børne- og Undervisningsministeriet til et 1-årigt landsdækkende projekt, hvor målgruppen er børn og unge mellem 0-18 år med alvorlig synsnedsættelse, herunder blindhed, med behov for specialpædagogiske indsatser og undervisning i punktskrift.
Projektet er udbudt med baggrund i den centrale udmelding fra Social- og Boligstyrelsen fra september 2022, hvor der udtrykkes bekymring for, hvorvidt kommuner og regioner i tilstrækkelig grad koordinerer og samarbejder om at anvende og dermed opretholde det fornødne udbud af højt specialiserede punktskriftindsatser.
Formålet med projektet er at udarbejde en national model for koordinering af målgruppens behov for indsatser omsat til en praksisnær køreplan for et forløb, hvis en kommune får et barn i målgruppen.
Projektet vil indkredse god praksis erfaringer fra en række kommuner og kommunikationscentre.
For yderligere information om projektet kontakt
Berit Houmølle, vicecenterleder og områdeleder for skole og Specialrådgivning ved Synscenter Refsnæs, tlf. 60 62 11 15, e-mail: behl@regionsjaelland.dk
Jan Hoedt, Projektleder, janhoedt.dk tlf 2810 6924, e-mail: jh@janhoedt.dk
Projektet Læring i øjenhøjde – et inkluderende undervisningsforløb- og materialer til elever med alvorlig synsnedsættelse herunder blindhed
Synscenter Refsnæs har i august 2023 igangsat et toårigt udviklingsprojekt, der har til formål at udvikle en række konkrete og praksisnære undervisningsforløb og undervisningsmaterialer i fagene dansk (herunder punktskrift), matematik og idræt.
Undervisningsforløbene og de tilhørende materialer forventes at kunne bidrage med inspiration og erfaring til lærernes øvrige undervisningspraksis i læringsfællesskaber i grundskolen, hvor der indgår elever med synsnedsættelser eller blindhed. Projektet tager afsæt i den aktuelt bedste viden på børnesynsområdet og udarbejdes i et samarbejde mellem Synscenter Refsnæs, Sensus og forskningsmiljøet ”Digitale læringsmiljøer og didaktisk design” forankret i Center for Skole og Læring ved Professionshøjskolen Absalon Absalon.
Projektet er støttet med puljemidler fra Børne- og Undervisningsministeriet.
For yderligere information om udviklingsprojektet kontakt tovholder på projektet:
Berit Houmølle, vicecenterleder og områdeleder for skole og Specialrådgivning ved Synscenter Refsnæs, tlf. 60 62 11 15, e-mail: behl@regionsjaelland.dk
Mads Røn, afdelingsleder for specialrådgivning ved Synscenter Refsnæs, tlf. 24 41 89 06, e-mail madro@regionsjaelland.dk
Projekt inkluderende musikundervisningsforløb til læringsmiljøer i grundskolen, hvor der indgår elever med synsnedsættelse herunder blindhed
Synscenter Refsnæs har igangsat et udviklingsprojekt der har til formål at udvikle 10 inkluderende undervisningsforløb og- aktiviteter i faget musik. Forløbene udvikles af musikundervisere fra Synscenter Refsnæs i samarbejde med elever, kursister og fagpersoner der beskæftiger sig med unge med synsnedsættelse herunder blindhed i kommunernes skole- og dagtilbud.
Musikundervisningsforløbene er målrettet daginstitutioner, indskoling, mellemtrin og musik som valgfag i grundskolen samt til børn og unge med yderligere funktionsnedsættelser, og har afsæt i gældende læreplanstemaer samt folkeskolens forenklede fælles mål indenfor fagets kompetenceområder musikforståelse, musikudøvelse og musikalsk skabelse.
Materialet stilles til rådighed for musikundervisere og pædagogisk personale på blandt andet folkeskoler, dagtilbud, botilbud og fritidsinstitutioner i hele landet, og skal bidrage til at sikre inklusion af børn og unge med synsnedsættelse i musikundervisning, børne- og læringsfællesskaber og styrke målgruppens læring og aktive musikudøvelse.
Projektet er støttet af Statens Kunstfond.
De seks første musikundervisningsforløb er udkommet:
Musik og bevægelse. Musikundervisningsforløb til læringsmiljøer i dagtilbud og børnehaveklasser, hvor der indgår børn med alvorlig synsnedsættelse herunder blindhed.
Reproduktion af populærmusikstykke. Musikundervisningsforløb til læringsmiljøer i grundskolen, hvor der indgår elever med synsnedsættelse herunder blindhed.
Tips og tricks til musikundervisning. Musikundervisningsforløb til læringsmiljøer i grundskolen, hvor der indgår elever med alvorlig synsnedsættelse herunder blindhed.
Boomwhackers - en introduktion til musikalsk notation i indskolingen. Musikundervisningsforløb til læringsmiljøer i grundskolen, hvor der indgår elever med synsnedsættelse herunder blindhed.
Skriv et pophit med Garageband. Musikundervisningsforløb til læringsmiljøer i grundskolen, hvor der indgår elever med alvorlig synsnedsættelse herunder blindhed.
Aktiv lytning. Musikundervisningsforløb til læringsmiljøer i grundskolen, hvor der indgår elever med alvorlig synsnedsættelse herunder blindhed.
For yderligere information om udviklingsprojektet kontakt projektleder
Mads Røn, afdelingsleder for specialrådgivning ved Synscenter Refsnæs, tlf. 24 41 89 06, e-mail madro@regionsjaelland.dk
Som en del af Synscenter Refsnæs kursusvirksomhed og vidensformidling samarbejder Specialrådgivningen, Videns- og udviklingsenheden og Materialeproduktionen om at udvikle e-læringsmoduler på udvalgte synsfaglige områder.
E-læringsmodulerne har til formål at stille Synscenter Refsnæs højt specialiserede faglige viden til rådighed til relevante fagpersoner uafhængig af tid og sted.
Det første e-læringsforløb vil være Introduktion til metoden De udvidede læringsmål for børn og unge med synsnedsættelse 0-17 år. I en række korte videoer, vil man blive præsenteret for baggrunden for metoden samt metodens enkelte elementer.
Det forventes, at e-læringsforløbet vil blive åbent for tilmelding i løbet af 2024.
For yderligere information om udviklingen af e-læringsforløb kontakt:
Mads Røn, afdelingsleder for specialrådgivning ved Synscenter Refsnæs, tlf. 24 41 89 06, e-mail madro@regionsjaelland.dk
Konsulenter på børne- og ungesynsområdet samarbejder om udviklingen af to vejledninger og arbejdsbøger målrettet forældre, lærere, støttepersoner og elever med alvorlig synsnedsættelse herunder blindhed. Vejledningerne guider trin-for-trin i forhold til hvorfor, hvad, hvornår og hvordan, der kan arbejdes struktureret og koordineret med introduktion og implementering af elevens digitale hjælpemidler.
Begge vejledningerne er målrettet elever i udskolingen. Den ene vejledning henvender sig til elever med synsnedsættelse, mens den anden vejledning – ”IT til punkt og prikke” – henvender sig til brugere af elektroniske punktapparater – især begyndere.
Vejledningerne er opfølgning til vejledningen, Godt set! (2021), som kan bestilles via Mediateket på Synscenter Refsnæs, www.synref.dk. Alle tre vejledninger udgives af Synscenter Refsnæs, som led i et nationalt netværksbaseret samarbejdsprojekt med kommunale og regionale synskonsulenter i regi af Danske Tale- Høre- og Synsinstitutioner (DTHS).
For yderligere information om udviklingen af vejledningerne kontakt:
Hans-Kristian Bak-Hansen
Synskonsulent ved specialrådgivning ved Synscenter Refsnæs
Tlf. 29 25 27 50
E-mail habak@regionsjaelland.dk
På baggrund af opfordringer fra flere af landets kommunikationscentre om behov for vidensopsamling vedr. CVI på børnesynsområdet, har Synscenter Refsnæs opstartet udarbejdelse af en publikation målrettet dette område.
Publikationen udarbejdes i et samarbejde imellem fagpersoner ved Synscenter Refsnæs og synskonsulenter, der til daglig arbejder med børn med CVI i landets synscentraler og kommunikationscentre, samt Afdeling for Øjensygdomme Kennedy Centret.
Publikationen er målrettet fagprofessionelle i dagtilbud og grundskoler og har til formål at formidle grundlæggende og aktuel viden om, hvad CVI er samt give inspiration og handlingsanvisende vejledninger til inkluderende læringsfællesskaber og læringsmiljøer.
Publikationen udarbejdes som en del af vidensarbejdet i VISO-KaS og forventes udgivet i 2025.
For yderligere information kontakt Mads Røn, afdelingsleder for Specialrådgivningen ved Synscenter Refsnæs, tlf. 24 41 89 06, e-mail madro@regionsjaelland.dk.
Målgruppen af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse herunder med blindhed er meget lille, hvorfor der er begrænset underlag for at opbygge, vedligeholde og udvikle specialiseret viden på området. Derfor bør vidensopbygning, vedligeholdelse og udvikling ske i et tæt samarbejde imellem de landsdækkende tilbud på synsområdet for børn, unge og voksne, som i fællesskab samarbejder i et nationalt samarbejde med Danske Tale,- Høre- og Synsinsitutioner (DTHS)
Synscenter Refsnæs har derfor etableret Faglige Miljøer som har til formål at understøtte, at faglige indsatser på tværs af Synscenter Refsnæs er forankret i et solidt vidensgrundlag baseret på aktuel bedste viden.
De Faglige Miljøer består pt. af følgende fagområder:
- Punktskrift
- Orientering og Mobility
- Lys og Belysning
- IKT
- ADL (Almindelig Daglig Levevis)
Samarbejdet og netværket bidrager med deres praksisviden med idegenerering og -udveksling, faglig feedback og relevante faglige input til aktiviteten.
I dette samarbejde er der samtidigt fokus på:
- Aktive praksisser
- Kompetencer
- Faglige miljøer, tilgange og metoder
- Vidensmiljøer, vidensdeling og udvikling af undervisningsmateriale
Aktiviteten foregår i et formaliseret samarbejde som understøttes kontinuerligt af Videns- og Udviklingsenheden ved Synscenter Refsnæs med valid og aktuelt bedste viden af højest mulig evidens, sådan at de faglige miljøer baseres på et solidt vidensfundament af såvel akademisk viden som praksisviden.
De Faglige Miljøer indgår i en samarbejdsmodel, der sammenkobler de synsfaglige miljøer ved Synscenter Refsnæs og IBOS, Instituttet for Blinde og Svagsynede. Herunder Netværk med Vidensforum funktion under DTHS, Danske Tale-Høre og Synsinsitutioner indenfor Orientering og Mobility, Punkt og grafisk fremstilling samt Lys og belysning. Her foregår nationalt samarbejde mhp. kontinuerlig udvikling af synsfagligheden.
Modellen kobler de nationale synsfaglige miljøer på en nordisk model af faglige netværk i regi af NOVIR, Nordic Visual Impairment Network, samt de europæiske netværk på synsområdet ICEVI, The International Council for Education of People with Visual Impairment og Enviter, European Network for Visually Impaired people for Training, Education and Research.
Resultatet af at arbejde systematisk med Faglige Miljøer er blandt andet:
- Sikring, understøttelse og videreudvikling af faglige miljøer og særlige faglige fokusområder på kritiske kernekompetenceområder til gavn for målgruppen
- En højere og mere stabil synsfaglighed ved Synscenter Refsnæs inden for de 5 udvalgte kompetenceområder.
- En understøttelse af Synscenter Refsnæs’ landsdækkende funktion, ved at sikre, at de specialiserede synsfaglige kompetencer på SR matcher de kompetencer, der bliver efterspurgt ude i kommunerne. Dermed kan SR bedst muligt understøtte den lokale inklusionsindsats.
- Et bedre og tættere samarbejde med andre synsfaglige aktører over hele landet.
For yderligere information om de Faglige Miljøer kontakt tovholderne:
Susanne Johansen, områdeleder for botilbud ved Synscenter Refsnæs, tlf. 30 45 95 63, e- mail sutj@regionsjaelland.dk
Berit Houmølle, vicecenterleder og områdeleder – Skole og Specialrådgivning ved Synscenter Refsnæs, tlf. 60 62 11 15, e- mail behl@regionsjaelland.dk
For yderligere information om Vidensfora:
https://synref.dk/medarbejdere/vidensfora/
Opdateret mandag den 4. nov. 2024