Gå til indhold

Børne- og ungehjem - Efterskolen

Herunder kan du læse mere om botilbuddet tilknyttet efterskolen.

Lovgrundlag

Visitation jf. Barnets Lov §43, stk. 1 og Barnets Lov §35 stk. 4, nr. 4

Takst pr. kalenderdag

Se takster her

Målgruppe

Børn og unge fra 7.-10. klasse, hvor synsnedsættelsen er den primære funktionsnedsættelse, evt. i kombination med lettere psykiske eller fysiske udfordringer, herunder social isolation.

Transport til og fra botilbud

Efter aftale mulighed for transport til hjemmebesøg i weekender og ferier til centrale steder på Sjælland, Fyn og i Jylland. Der er kørsler ca. hver anden weekend samt de fleste ferier og helligdage.

Indsats

Omdrejningspunktet i den specialiserede indsats er trivsel og udvikling af sociale og faglige kompetencer, der giver bedst mulige betingelser for selvstændig aktiv deltagelse og inklusion i videre uddannelse, job og generelt i voksenlivet. Træning af ADL, orientering og mobility samt social deltagelse i ungefællesskabet vægtes højt i den individuelle indsats og er en del af hverdagen, som tilrettelægges med dette fokus. Centralt i denne indsats er et tværfagligt samarbejde mellem pædagoger og lærere på efterskolen.

Medarbejdergruppen

Medarbejdergruppen er pædagoger alle med erfaring og faglige kompetencer i synsfaglighed. En stor del af pædagogerne har udover deres grunduddannelse også diplomuddannelse i relevante retninger, fx synsudredning, synsrehabilitering, ADL, orientering og mobility m.m.

Pædagogiske metoder og tilgange

Vi vægter, at vores pædagogiske indsats baserer sig på evidensbaserede metoder, som sikrer anvendelse af den bedst mulige viden inden for vores felt.

Det pædagogiske arbejde tager primært afsæt i en anerkendende, narrativ og relationel tilgang.

Anerkendende tilgang

Den anerkendende pædagogiske tilgang betyder, at de unge mødes med respekt, tillid og åbenhed og at alle voksne er parate til at lytte og søge at forstå den unges perspektiv. Respekt for den unges følelser og bevæggrunde samt krav og forventninger, der er afpasset alder og udviklingstrin, er det pædagogiske afsæt.

Formålet med denne tilgang er overordnet, at børn og unge skaber en identitet, som rummer større tillid til og håb om at opnå det liv, som de ønsker.

Relationel tilgang

Vores væsentligste redskab i det daglige er relationen. Det relationelle er centralt og helt grundlæggende i det pædagogiske arbejde med alle unge og udfoldes i alt samvær og alle aktiviteter.

Den relationelle tilgang går hånd i hånd med den anerkendende og narrative tilgang og understøttes af formelle strukturer, hvor alle unge har en kontaktpædagog og en individuel plan. Kontaktpædagogen har en særlig opgave i at sikre gode relationer omkring den unge, herunder at samle indsatsen og samarbejde med pårørende m.m.

I tilknytning til ovenstående er udviklingsbeskrivelse og stressprofil en del af det systematiske og metodiske pædagogiske arbejde.

Dagligdag

Hverdagen er tilrettelagt med genkendelige rutiner, tilrettelagt efter deltagelse i fællesskabet samt ud fra aftaler om individuelle mål og delmål. Udover det planlagte er der i det levende ungemiljø plads til impulsivitet og nye aktiviteter.

Morgenmåltidet er, som de øvrige måltider, fælles for dem, der ønsker at deltage, ellers individuelt.
Alle unge går i skole.
Efter skole er der mulighed for deltagelse i sociale fælles eller individuelle aktiviteter. Medarbejderne er til stede og deltagende, vejledende og støttende i aktiviteter og det relationelle fællesskab.

Den målrettede indsats jf. handleplaner er en del af eftermiddagens og aftenens aktiviteter. Der er i løbet af ugen faste aftaler om madlavning, rengøring og tøjvask som en del af ADL-træningen.
Aftensmad laves af dagens madhold – borddækning m.m er en del af opgaven.

Før og efter spisning foregår der alt fra lektielæsning til ungemøde, goalball, svømmehal, aftenkaffe hygge, bytur, spil, madpakkesmørring m.m.

I stort set alle aktiviteter på og uden for Synscenter Refsnæs, er der fokus på at træne færdigheder i orientering og mobility. Sammen med orientering og mobilityinstruktør, er der mulighed for individuel træning på Synscenter Refsnæs' område, således at den unge er i stand til selv at færdes.

Fysiske rammer

Efterskolens botilbud er en del af Midterhuset, hvor botilbuddet Fløjen ligger i stueetagen og Efterskolen på 1. sal, hvilket giver mulighed for socialt samvær og aktiviteter for børn og unge på tværs i de to tilbud. Midterhuset ligger centralt på Synscenter Refsnæs, tæt på svømme- og idrætshal, skole m.m.

Efterskolen er indrettet til målgruppen med lys, ledelinjer, farver m.m. og indeholder 10 enkeltværelser, velindrettede toilet- og baderum, aktivitetsrum og vaskerum fælles med Fløjen, køkken og stue som fællesrum for efterskolens elever.

Kvalitetssikring

Tilbuddet er godkendt af Socialtilsyn Øst. Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med botilbuddet. Klik her for at læse de seneste tilsynsrapporter.

Botilbuddet arbejder efter Den danske kvalitetsmodel og bliver løbende kvalitetsvurderet af Socialafdelingen i Region Sjælland.

Resultatdokumentation

Tilbuddet arbejder med individuelle planer, indeholdende mål og delmål i dialog med børn og unge, pårørende og efter den kommunale handleplan. Dokumentation af indsats og resultater føres i dagbogssystem, Sensum Bosted. Der afholdes konferencer halvårligt, hvor den unge, pårørende, kommunal sagsbehandler, synskonsulent m.fl. inviteres til at deltage. Op til konferencen sendes den individuelle plan med status.

Er du interesseret i at høre mere om vores botilbud, er du meget velkommen til at kontakte områdeleder Susanne Johansen. Det er altid muligt at aftale et besøg på Efterskolen eller andre af Synscenter Refsnæs' bo- og skoletilbud.

Det er også muligt at få et praktikophold på 1-2 uger for at prøve, om tilbuddet er noget for den unge – praktik er uden beregning.

Se mere her om skoletilbuddet tilknyttet efterskolen 

Podcastserie: Et øjeblik - efterskolen kort fortalt

Hvordan er det at gå på efterskole, når man har en alvorlig synsnedsættelse eller blindhed?

I podcastserien Et øjeblik – efterskolen kort fortalt giver Synscenter Refsnæs et indblik i efterskolelivet set fra flere perspektiver. I serien møder du elever, lærere, pædagoger og ledelse, som deler deres erfaringer og fortæller om, hvordan vi arbejder målrettet med at understøtte den enkelte elev, så de får de bedste muligheder ud fra deres behov og synsmæssige funktion.

Podcastserien består af tre afsnit, der på forskellig vis giver et kig ind i efterskolelivet på Synscenter Refsnæs:

Afsnit 1: Skole og undervisning
Her sættes der fokus på efterskolens undervisning – herunder fag, de fysiske rammer, brugen af hjælpemidler, støtte i undervisningen og forberedelse til prøver.

Afsnit 2: Fritid og fællesskab (udgives i januar)
Dette afsnit handler om hverdagen uden for undervisningen – herunder fritidsaktiviteter, praktiske opgaver og oplevelsen af fællesskab.

Afsnit 3: Fra praktik til efterskole (udgives i februar)
I seriens sidste afsnit fortælles der om det at starte som elev på efterskolen – herunder om muligheden for praktik og om de unges motivation for at komme på efterskole.

Podcastserien giver et indblik i landets eneste efterskole for elever med alvorlig synsnedsættelse og kan være relevant for både unge, forældre og fagpersoner.

Lovgrundlag

Folkeskolens § 20 stk. 3

Formål

Formålet er at tilbyde elever fra 7. – 10. klasse en højt specialiseret undervisningsindsats jf. Folkeskolelovens formål, med henblik på at udvikle faglige, sociale og personlige kompetencer, der understøtter elevens forudsætninger for at blive uddannelsesparat samt gennemføre folkeskolens prøver med så godt et resultat som muligt.

Målgruppe

Målgruppen er 7. – 10. klasses elever, hvor synet er den primære funktionsnedsættelse – typisk i kombination med andre delproblematikker, f.eks. social isolation eller skolevægring. 

Kendetegn for målgruppen er, at eleverne typisk har et uudnyttet potentiale for at udvikle deres faglige, sociale eller personlige kompetencer. 

Medarbejdere

Personalet består af lærere og pædagoger. Det tværfaglige samarbejde er centralt for indsatsen, og der samarbejdes tæt med andre faggrupper, der har specialviden i forhold til målgruppen, f.eks. psykologer, synskonsulenter, ungecoaches mm.  Alle medarbejdere har grundlæggende kompetencer inden for synspædagogik, specialpædagogik og didaktik.

Lærere og pædagoger har basisuddannelse inden for synsfaglighed samt kompetencer på de synsrelaterede kerneområder. Lærerne og pædagogerne har i tilknytning til deres grunduddannelse diplommoduler i relevante retninger, fx synspædagogik og synsrehabilitering, inklusion, orientering og mobility og ADL (Almindelig Daglig Levevis). Hertil kommer øvrige specialpædagogiske og almenpædagogiske kurser og uddannelsesforløb.

Indhold i ydelsen

Afklaring og udredning.
Ved indskrivning i et undervisningstilbud udarbejdes der:

  • Afklaringsforløb med henblik på at målrette og individualisere undervisningsindsatsen
  • Faglige afdækninger i relevante fag (typisk dansk og matematik)
  • Screeninger for relevante forhold, fx velfærdsteknologi og hjælpemidler
  • Undervisning som følger Undervisningsministeriets udmeldte timetal, og eleven deltager som udgangspunkt i alle fag. 

Undervisningen foregår i en klasse med 5-10 elever, og er individuelt tilrettelagt med afsæt i elevens forudsætninger og potentiale. Dele af undervisningen kan foregå sammen med andre elever fra andre klasser for at sikre et udviklende fagligt og socialt undervisningsmiljø. Der udarbejdes individuelle elevplaner, der dokumenteres i MeeBook (digital læringsplatform), der belyser elevens kompetencer og potentialer.

Elevplanerne er målstyret og tager afsæt i folkeskolens fælles mål. Elevplanerne danner grundlag for den daglige undervisning og justeres løbende. 

Undervisningen har fokus på

  • Afdækning af elevens faglige og sociale potentiale og behov for velfærdsteknologi og hjælpemidler
  • Læring med udgangspunkt i den enkelte elev som en del af et fagligt og socialt børnefællesskab
  • Udvikling af elevens faglige kompetencer med henblik på valg af ungdomsuddannelse
  • Udvikling af elevens kommunikative evner og sociale kompetencer
  • Udvikling af elevens personlige kompetencer med henblik på øget selvstændighed og styrket inklusion
  • Inddragelse af relevante hjælpemidler i undervisningen fx punktskriftapparater, synskompenserende IT-programmer, taktile illustrationer mm. 
  • Undervisningsmateriale særligt tilrettelagt til målgruppen
  • Orientering og mobility på Synscenter Refsnæs, så eleven selv kan færdes mellem faglokaler
  • Musik som valgfag og som indhold i dele af den understøttende undervisning – som middel til at arbejde med udvikling af elevens personlige, sociale og kommunikative kompetencer

Fysiske rammer

Der er etableret mindre undervisningsmiljøer, hvor både udendørs og indendørs fysiske rammer tager højde for de unges behov med høj grad af tilgængelighed. Alle lokaler er indrettet med tidssvarende justerbar belysning, ligesom der er plads til kørestole. Såvel indendørs som udendørs er der taktile kendemærker og ledelinjer, som understøtter elevens mobilitet og færden.

Der findes svømmehal med varmtvandsbassin, idrætssal, sportsplads med atletikareal, musiklegeplads, skolegård med mulighed for trafiktræning, faglokaler til madkundskab, musik, fysik/kemi samt håndværk og design.

Møder og forældresamarbejde

Der tilbydes:

  • Overleveringsmøde med evt. afgivende skoletilbud for at sikre eleven en tryg overgang og indhente den fornødne viden, der skal følge eleven
  • To årlige elevkonferencer i form at hhv. et status- og evalueringsmøde, hvor forældre og kommunale samarbejdspartnere inviteres. Fokus er på den enkelte elevs faglige, sociale og personlige udvikling med udgangspunkt i elevplanen.
  • Daglig kort skriftlig orientering fra lærerne/pædagogisk personale med forældre via digitalt dagbogssystem i Sensum 

Evt. tilkøb

  • Har eleven behov for en særlig indsats de første tre måneder i et nyt skoletilbud, kan der evt. ansøges om en tillægsbevilling
  • Undervisning i orientering og mobility udenfor Synscenter Refsnæs kan tilkøbes

Kontakt

Tine Thorndal Poulsen

Tine Thorndal Marcher

Afdelingsleder
Botilbud efterskolen og Fløjen
Mobil: 24 67 76 98
tipo@regionsjaelland.dk

Susanne Tina Johansen

Susanne Tina Johansen

Områdeleder
Botilbud
Tlf.: 59 57 01 32
Mobil: 30 45 95 63
sutj@regionsjaelland.dk

Kontakt

Tine Thorndal Poulsen

Tine Thorndal Marcher

Afdelingsleder
Botilbud efterskolen og Fløjen
Mobil: 24 67 76 98
tipo@regionsjaelland.dk

Susanne Tina Johansen

Susanne Tina Johansen

Områdeleder
Botilbud
Tlf.: 59 57 01 32
Mobil: 30 45 95 63
sutj@regionsjaelland.dk